W czeskich Pardubicach powstaje najdłuższy most podwieszany w kraju, który będzie rozciągał się nad rzeką Łabą. Obiekt powstaje w ramach budowanej obwodnicy miasta. Regionalna czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) zamieściła nagranie z placu budowy.
W mediach społecznościowych pardubickiej ŘSD pochwalono się aktualnym stanem prac w ramach budowy najdłuższego mostu wantowego w kraju. Właśnie ukończono ostatnie wiązki lin i rozpoczęto prace rozbiórkowe tymczasowych podpór na lądzie. Przy okazji
zamieszczono nagranie, które można obejrzeć poniżej.
Najdłuższy most w Czechach
Budowany most w Pardubicach będzie najdłuższym mostem wiszącym w Czechach. Konstrucja będzie mierzyć około 200 metrów długości i ważyć 10 ton.
W ramach inwestycji zastosowano specjalną technologię, w której żelbetowa konstrukcja nośna jest wykonywana na miejscu budowy, a następnie jest przepychana przez rzekę nad ruchliwą ścieżką rowerową przy pomocy pras hydraulicznych.
Inwestycja jest realizowana w formule Projektuj i buduj, ale władze i tak kładą duży nacisk na wygląd estetyczny mostu.
– Wspólnie z projektantem starannie opracowaliśmy wszystkie szczegóły dotyczące wyglądu i procesu budowy mostu, ponieważ oba te aspekty idą ze sobą w parze. Ten most, zbudowany metodą ślizgową, jest pierwszym tego typu i pod tym względem dostarcza nam cennej wiedzy – mówił jakiś czas temu autor mostu, Petr Vítek.
Obwodnica do jesieni
Sama obwodnica Pardubic w ciągu drogi I/36 to natomiast wieloletni projekt, nad którym prace rozpoczęły się już w 2006 roku. Sama budowa 4,2-kilometrowego odcinka rozpoczęła się natomiast w grudniu 2022 roku.
Trasa obwodnicy zaczyna się w Dubinie, gdzie łączy się z rondem, a następnie przekracza Łabę i biegnie do ronda przy centrum handlowym Globus.
W ramach harmonogramu prace powinny zakończyć się jesienią 2025 roku. Całkowity koszt obwodnicy wyniesie natomiast blisko 1,5 miliarda czeskich koron, czyli około 251,5 mln zł.